Rytmika

"Rytmika nie jest sztuką,
nie jest celem samym w sobie,
jest przygotowaniem do wszystkich sztuk,
jest wychowaniem...”

Emil Jaques-Dalcroze


Głównym celem zajęć jest rozwijanie zdolności muzycznych dzieci poprzez naturalny kontakt z muzyką w zabawie. Dzieci podczas zajęć będą kształtować poczucie rytmu, słuch muzyczny i orientację przestrzenną,. Będą uczyć się piosenek i pląsów, ćwiczyć prawidłowe odtwarzanie melodii głosem. Będą kształtować, rozwijać, doskonalić koordynację ruchowo – wzrokowo – słuchową podczas tańca i zabaw. Będą uczyć się reakcji na bodźce muzyczne: pauza, sygnał muzyczny, zmiany tempa, wysokość dźwięków. Zajęcia rytmiczne pomogą dzieciom rozwijać pamięć, spostrzegawczość i umiejętność koncentracji.

Dzieci podczas zajęć nauczą się także gry na prostych instrumentach perkusyjnych.

Uczestnicząc w zajęciach dzieci będą miały możliwość spotkać się z różnymi rodzajami muzyki od nowoczesnej po muzykę poważną, która wspaniale wpływa na rozwój naszych najmłodszych.

Rytmika także stymuluje prawidłowy rozwój emocjonalny dzieci, pobudza wyobraźnię, uczy współdziałania w grupie a także integruje z rówieśnikami.

Podczas zajęć wykorzystywane są: metoda Carla Orffa, elementy rytmiki Emila Jaques- Dalcroz’a, elementy muzykoterapii oraz pedagogiki zabawy. Zajęcia będą zawierały także inne formy aktywności, takie jak. np. plastykę, co wspomoże harmonijny rozwój dziecka.

Rytmikę w przedszkolu prowadzi:

mgr Małgorzata Konarzewska

Jestem absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (kierunki: Wychowanie muzyczne, Dyrygentura chóralna, Teoria muzyki) oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (kierunek: Pedagogika przedszkolna z rytmiką). Od 9 lat prowadzę zajęcia muzyczne z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Zajęcia muzyczne dla dzieci maja na celu doskonalenie słuchu muzycznego predyspozycji wokalnych, umiejętności gry na instrumentach muzycznych i gotowości do koncentracji.

Muzyczna aktywność ruchowa bazuje na zabawach przy akompaniamencie instrumentu klawiszowego. Mają one na celu rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie reakcji na tempo i jego zmiany, świadome uwzględnianie pauzy, interpretację zmian dynamiki i artykulacji, umiejętność określenia rejestru słyszanego dźwięku.

Tańce i zabawy taneczne, oprócz tego, że kształtują poczucie rytmu oraz wyczucie przestrzeni, sprzyjają również integracji grupy.

Gra na instrumentach realizowana jest poprzez akompaniament do piosenek śpiewanych przez dzieci lub do utworów muzyki klasycznej. Opracowania instrumentalne opierają się na zastosowaniu prostych schematów rytmicznych i melodycznych łatwych do odtworzenia przez dzieci. W tym celu wykorzystywane jest tzw. instrumentarium orffowskie: dzwonki diatoniczne, trójkąty, klawesyn, janczary, tamburyny, bębenki, marakasy, kastaniety

Różnorodność form aktywności muzycznej prowadzi do urozmaicenia zajęć oraz daje dzieciom możliwość rozwoju muzycznego na wielu płaszczyznach: instrumentalnej, wokalnej i ruchowej.